Brief aan mijn zoon

Kabouter,

Soms dan zou ik willen dat je al een beetje groter bent.
Dat ik jou het verhaal van de sint kan vertellen en dat je het allemaal een beetje beter beseft. De sint daar moet je niet bang van zijn hoor die brengt nicnacskes en kadootjes
Dat ik samen met jou een kerstboom kan gaan kopen en die dan versieren. Ja, je mag dit jaar ook wel helpen dat beloof ik jou. Mama zal speciaal onbreekbare versiering inslaan.
Of dat je kan vertellen waarom je nu eigenlijk zo boos bent. Want jongen daar kan je de laatste tijd wat van. Ik weet dat je het zelf ook niet zo leuk vindt dat je niet kan zeggen wat je wil. Binnenkort gaat dat lukken, je zal het zien (en dan zal je moeder haar nog beklagen dat ze dit allemaal zei)

Soms dan zou ik willen dat je nog klein bent.
Dat ik je ’s nacht gewoon in bed kan nemen als slapen niet zo goed lukt. Jammer genoeg is dat geen oplossing meer. Het grote bed is een speelbed geworden en midden in de nacht is dat niet de bedoeling. En ik kan het jou ook nog niet uitleggen dat je wel bij ons mag liggen maar dan om te slapen en niet om te klimmen.
Dat ik je nog eventjes gewoon in je park kan zetten om te spellen terwijl ik vlug iets boven moet halen. Zonder dat ik achterdochtig moet zijn als het plots stil is, mama’s die hebben daar een speciale gave voor als het stil is dan klopt er iets niet en meestal zijn we de’r boenk op.

Maar het vaakst van al ben ik blij met de jongen die er nu is: een speelvogel die zot is van geluidjes, eentje die graag verstoppertje speelt (je had oma en meme goed beet hé vorige week), een keukenpiet in wording die zo graag mee kijkt als ik patatjes schil. Een flinkerd die zonder drama zijn aerosolmasker opzet, die de tafel helpt dekken en die al meer begrijpt dan zijn mama en papa soms denken.

Mijn lieverd ben je zo!

Kus,
je mama

2 thoughts on “Brief aan mijn zoon

  1. Het duurt allemaal zo lang niet meer, geloof me! Sinterklaas was bij ons dit jaar al een hele gebeurtenis en dat zal geloof ik met de kerstboom ook zo worden. En dat vertellen zal een kwestie van Lou’s keuze worden. Ons grote jongen heeft daar keilang mee gewacht en ons ‘kleine’ man spreekt nu al 3-woord-zinnen… ze kiezen zelf wat ze eerst zullen proberen.

  2. Heel mooi, zo’n brief.
    En wat die kwaadheid betreft: mijn jongste kan wel al goed praten, maar krijgt het gewoon niet uitgelegd waarom hij weer eens tegen de sterren op kwaad is. Hij weet het zelf niet eens, en dan vind ik hem meteen weer zo’n duts 🙂

Geef een reactie

