De ronde

Nog een dikke 6 weken en hij is er weer: DE ronde.

Als je in de Vlaamse Ardennen woont dan is dit een evenement waar je met gemengde gevoelens naartoe kijkt.

De ronde zelf is super, de sfeer, de kermis, het hele plaatje. Zelf ben ik ook één van die zotten die graag gaat gaan kijken.  Weer en wind hebben we al getrotseerd om die fietsende benen te zien voorbij flitsen . En ook dit jaar wil ik er graag weer bij zijn. Naar Brugge om benen te gaan keuren, op de Markt in Oudenaarde de eerste aftakkeling gaan bekijken en dan klaar voor het echte werk: de bergen. Mecaniciens zien werken, ploegbazen zien fronsen.
Man ’t is zo schoon.
Het lijkt me reuze om die dag in één van de koersauto’s mee te rijden, niet in één van die VIP-dingen hé maar zo eentje met mecaniciens en verzorgers, eentje waar de reservewielen op de achterbank staan.

Alleen hoort bij de ronde ook de ronde voor wielerterroristen en kijk daar kijk ik nu eens niet naar uit ze. Ik wil niet alle wielertoeristen over dezelfde kan scheren maar er zitten toch scharels tussen ze. Die gasten die  denken dat ze Cavendish himself zijn, neen bedankt. Het verbaast me dat er die dag niet meer accidenten gebeuren.

Nog 6 weken, vorige zondag zei manlief na de eerste aflevering van “De Ronde”: ik heb er zin in. Dat zegt genoeg zeker!

DSC09335

(toen ik dit stukje schreef zat ik ook in gedachten bij mijn opa, moest ik de tijd kunnen terugdraaien dan zou ik zeker een keertje met hem naar de koers gaan kijken. Merci opa, om me die bacterie mee te geven)

Geef een reactie

