Daar al eens aan gedacht!

Mijn kinderen hebben alles! Alles om veilig en gezond op te groeien.

Iedere dag vers gewassen kleren, eten voor ze ’s morgens naar school of de creche vertrekken en een “warm” (letterlijk en figuurlijk) huis om ’s avonds naar terug te keren.

En neen mensen dat is geen evidentie. In een stad als Ronse leeft 1 kind op 5 in armoede! De klas van mijn kleuter bvb met 20 kindjes daarvan zouden er 4 zijn die in armoede leven.

Het ergst dat ons kan overkomen is dat we alles wat we hebben als evident gaan beschouwen en dat is het niet, mijn kinderen zijn verwend daar ben ik mij van bewust, ze hebben meer dan wat wij ooit kregen. Ik hoop dat ze later gaan beseffen dat ze geluk hebben.

Na de reportage van panorama van vorige week deden heel veel mensen hun hart van krak, de verontwaardiging was groot. En de oplossing is niet zo simpel, ons beleid moet immers mee willen. Automatische toekenning  van studietoelage geraakt er maar niet door, in Ronse moet je gevel er aan de voorkant netjes uit zien of je krijgt een boete en denk je nu echt dat mensen vlugger een job gaan vinden.door de werkloosheidsuitkering zo snel te doen dalen dat 

Waar zijn we in godsnaam mee bezig!

Ik kom door mijn job regelmatig in contact met mensen waar het helemaal geen rozegeur en maneschijn is. Ik schiet uit mijn vel als een topmanager met dikke bonussen dingen als dit gaat verkondigen.
Werkloos zijn ben je niet voor plezier, mensen willen echt WEL werken.
Voor mensen in armoede is werk zoeken en houden dan nog eens een extra zware opdracht. Allemaal willen ze het maar hoe geraak je er als je geen auto of brommer kan betalen, hoe kan je jou 8 uur concentreren als je al 2 dagen niet hebt kunnen eten, hoe kan je netjes gaan solliciteren als je geen centen hebt voor een propere broek.

Daar al eens aan gedacht!

4 thoughts on “Daar al eens aan gedacht!

  1. Armoede is een groot probleem, klopt. Veel mensen in armoede willen niks liever dan werken, klopt.
    Maar waar ik werk zie ik de andere kant: profiteurs, mensen die niet willen werken, mensen die leven van hun dopgeld, hun zwartwerk en het kindergeld samen. Bij mijn vriendin op haar werk net hetzelfde. Dus ik begrijp die topmanager. Als daar al iets aan gedaan kan worden, blijft er al veel geld over om het échte armoedeprobleem aan te pakken.

  2. het is idd schrijnend, en het is niet makkelijk, maar als we allemaal een klein beetje helpen (kringloop ed. ipv weggooien) kunnen we samen een eerste stap in de goede richting zetten.

  3. Pingback: Even stilstaan… | Atelier Georgette

Geef een reactie

