Brief aan mijn dochter

Lieve Ellis,

Het is alsof de tijd met zevenmijlslaarzen vooruit springt. Het was precies vorige week dat we salut zeiden op de crèche en ik een flinke peuter afzette op school.
Die peuter die is ondertussen helemaal verdwenen, op een aantal maanden tijd werd je een echt madammetje met een ijzersterke wil die zich door niemand laat opjagen.

Een madammetje die het liefst met een glitter diadeem in haar haar rondloopt, verhaaltjes bedenkt waar prinsessen de hoofdrol in spelen, een meisje die bijzonder goed de juf kan naspelen en die er bijzonder veel deugd van heeft om buiten bezig te zijn, zo eentje die dan ook regelmatig alleen richting zandbak trekt.

Je bent daarnaast ook een echte poppenmoeder die zich met de allergrootste zorgen ontfermt over de poppen, beren en andere knuffels die ons huis rijk is. Iedere avond kies je er zorgvuldig eentje uit die die nacht met jou mag slapen.
Slapen dat doe je ondertussen zoals de grote kinderen in een groot bed, een stapelbed zelfs, wat regelmatig voor heel veel plezier zorgt. Want zo slapen met je broer boven jou dat is (voorlopig) nog vet cool.

Ik weet ook dat je het soms lastig hebt in de klas, wat er scheelt of wat er net gebeurt weet ik niet. Vriendjes moeten in de brokken delen en je boosheid of onmacht tier je dan uit je lijfje, we doen heel hard ons best om je te laten inzien dat je ook gewoon rustig tegen de juf kan zeggen dat je liever iets anders wil of dat het gewoon eventjes niet gaat.
Weet lieve schat dat je tegen ons altijd alles mag zeggen ook als het niet zo goed is en dat ik ook als ik boos ben je altijd doodgraag zal zien.

Buiten dat denk ik wel dat je graag op school bent, het feit dat jullie zelf op ontdekking kunnen en vanalles zelf mogen uitproberen bevalt je wel. Steeds vaker kan je vertellen wat jullie gedaan hebben en bijna altijd ben je daar enthousiast over. Ja, het thema water was in het begin geen hoogvlieger maar ik kan dat begrijpen als dat net na het het thema baby’s kwam.

Nu Lou op zaterdagmiddag naar de KSA trekt, geniet jij volop van de aandacht die je dan krijgt. Gewoon thuis zijn en alles voor jou alleen, zo zelf de spelregels kunnen bepalen.
Ik geniet met jou mee want wat ben je vlug groot aan het worden.

dikke zoen,
je mama

Untitled

en ja ik blijf genieten van de mooie plaatjes van sddsign

4 thoughts on “Brief aan mijn dochter

  1. Ik ben jaloers als ik dit lees van mijn dochter, die brieven zijn heerlijk.
    Zelf is mij dat niet gegeven, niet goed opgelet in de klas als Nederlands aan de beurt was.
    Ik kijk er heel erg naar uit naar de volgende brief naar een van mij kleinkinderen.
    Zalig !!

Geef een reactie

